به خونخواهی ”ندا“پیشنهاد عملی
ا. م. شیری ا. م. شیری

در جریان اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات دورۀ دهم ریاست جمهوری ایران، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما قربانی خشونتهای خیابانی گردیده و به قتل  رسیدند که رقم دقیق آنها تا کنون اعلام نشده است. علاوه بر کشته شدگان این حوادث، عده بسیار زیادی نیز زخمی شدند و یا به اسارت نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم در آمدند.

یکی از مقتولین و یا به سخن درست تر، ترورشدگان در جریان حوادث روزهای پس از انتخابات، دختر خانم جوانی بنام ندا آقاسلطان است که جریان قتل تکان دهندۀ وی لحظه به لحظه فیلم برداری شده و خون بناحق به زمین ریخته شدۀ این عاشق ناکام، به سمبل و پرچم پر رنگی برای نشان دادن ابعاد خشونتهای خیابانی تبدیل شده است.

آقای کاسپین ماکان، نامزد داغدار ندا، برخلاف برخی اظهار نظرها در مورد قتل نامزدش، در مصاحبه با تلویزیون بی.بی.سی می گوید:«هدف ندا آقای موسوی یا احمدی نژاد نبود، هدفش وطنش بود و برايش اهمیت داشت که در این راه قدم بردارد... وقتی که این اتفاق افتاد، ندا از درگیری ها دور بود، یعنی در خیابان های فرعی نزدیک امیرآباد بود. حدود یک ساعتی با استاد موسیقی اش در ماشین پشت ترافیک نشسته بود، از گرما و خستگی کلافه و از ماشین پیاده می شود. اما براساس تصاویری که مردم ارسال کرده اند، احتمالا نیروهای لباس شخصی و بسیجی در تیراندازی با نشانه گیری به قلبش می زنند».

ندا دختری بود که بعد از مرگ، شهرت یافت و صاحب نام و آوازۀ جهانی شد. در رثای ندا، در ترور عشق نا فرجام او، آنچنانکه شایسته بود، شاعران، شعرهای زیبا سرودند و نویسندگان، مقالات و مطالب پراحساس زیادی به رشته تحریر درآوردند. قتل ندا، بی تردید، کشتن عشق بود، تیراندازی به جوانی بود و ترور آزادی و انسانیت.

این طبیعی است که، هر کس و هر طرف مرتبط با حوادث پیش و بویژه، پس از انتخابات ریاست جمهوری و ذینفع در تعیین سرنوشت آینده ایران و خلقهای آن، بنا به مصالح و منافع طبقاتی و شخصی خود و بر اساس آمادگی ذهنی قبلی و حدس و گمانها، با تمام قوا سعی کند از قتل فجیع ندا، از خون پاک این دختر سیاه بخت، رسانه های تبلیغاتی خویش را تغذیه و استفاده ابزاری نموده، طرف مقابل خود را مسئول این جنایت هولناک معرفی کند. در شرایط چنین صف آرائی نیروها و متهم سازیها، قطعا کشاکش و سوءاستفاده های تبلیغاتی از خون ندا، بدون اینکه، مسئول واقعی این عمل تروریستی مشخص شود، مدتها ادامه خواهد داشت.

چگونگی قتل این دختر دم بخت نگون بخت، فیلم برداری تمام لحظات این فاجعۀ دهشتناک از میان همۀ کشتارهای خیابانی، جهانی و سمبلیزه کردن آن، ایستادن پزشکی بنام آرش حجازی، مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاههای جنوب انگلیس در یک متری ندا هنگام تیر خوردن که بعد از چند روز، از کشور خارج شد و در پایان توضیح صحنه های این جنایت هولناک از تلویزیون فارسی زبان «بی. بی. سی» انگلیس اظهار داشت: «آنها هرچه من می گویم را تقبیح خواهند کرد و اتهامات دیگری به من خواهند زد. من هیچ وقت در سیاست نبودم...»، به برخی شک و تردیدها پیرامون ارتباط این حادثه قتل و یا آنچنانکه از اظهارات ندا برمی آید این حادثه تروریستی با «پروژه دوربین ها خودکار» و «مستندسازان اجتماعی» دامن زده، احتمال آماده سازی زمینه ذهنی برای دخالت مستقیم دولتهای امپریالیستی غرب در ایران را تقویت کرده و شبهات زیادی را مبنی بر برنامه ریزی قبلی این حادثه تلخ موجب شده است. ضمن اینکه، یک نگاه اجمالی به چگونگی ترور ندا نیز، نشان میدهد که نمی توان بسان تقدیرگرایان همه آنچه را که موجب ناتمام ماندن زندگی و عشق این جوان ناکام گردید، یک حادثه اتفاقی و بدشانسی ساده تصور کرد و آن را به پای قضا و قدر نوشت.

ولذا، برای پایان دادن به حدس و گمانها، به شک و تردیدها، بمنظور دفاع از حقوق انسانی و قانونی بازماندگان این دختر خانم بخت برگشته و برای شناسائی، معرفی و مجازات آمران و عاملان این جنایت وحشتناک، پیشنهاد می شود؛ یک گروه تحقیق از میان کارآگاهان و بازپرسان زبده و کارآزموده مرکب از افرادی که از سوی:

۱- جناح رفسنجانی- موسوی،

٢- جناح خامنه ای- احمدی نژاد،

٣- احزاب و گروههای سیاسی طرفدار جناح رفسنجانی- موسوی،

٤- احزاب و گروههای سیاسی طرفدار جناح خامنه ای- احمدی نژاد،

۵- احزاب و سازمانهای سیاسی مخالف هر دو جناح حاکمیت اسلامی،

٦- شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد،

۷- دولت ایالات متحده آمریکا، بعنوان متهم اصلی به دخالت در امور ایران،

٨- اتحادیه اروپا و در رأس آن انگلستان بعنوان متهم دیگر دخالت در امور ایران و

٩- خانواده ندا آقاسلطان، معرفی می شوند، برای بررس پرونده قتل فجیع ندا آقاسلطان، تشکیل داده شود.

بمنظور تسهیل کار گروه تحقیق، باید شرایط لازم و امکانات کافی مهیا و در اختیار آن گذاشته شود تا گروه کار خود را با بازپرسی از:

۱- معلم موسیقی ندا،

٢- نامزد ندا،

٣- آرش حجازی، پزشک کمک کننده به ندا در آخرین لحظات زندگی، بعنوان کسانی که شاهد آخرین ساعات و لحظات زندگی وی بودند، آغاز نموده و در پروسه تحقیقات، هرکس و یا کسان دیگری را که تشخیص دهند می توانند به روشن شدن واقعیت امر کمک کنند، مورد بازپرسی قرار دهند. گروه تحقیق باید نتیجه بررسی و تحقیقات خود را برای رسیدگی، به دادگاهی متشکل از قضات برگزیده جناحها، احزاب، سازمانها، دولتهای فوق الذکر و خانواده ندا تقدیم کنند تا دادگاه نیز بتواند متهم و یا متهمین این جنایت را مطابق موازین و مقررات قوانین حقوقی، محاکمه و مجازات نماید. در غیر این صورت، در فاجعه قتل ندا، کماکان تا مدتی شعرها و ترانه ها همچنان سروده و خوانده خواهد شد، مقالات و مطالب زیادی نوشته خواهد شد، سوءاستفاده های سیاسی و ابزاری از خون این دختر جوان مرگ و اتهام زنی های متقابل جناحهای رقیب فعلا ادامه خواهد یافت، شک و تردیدها و حدس و گمانها بجای خود باقی خواهد بود و این جنایت نیز همچو بسیاری از جنایتهای دیگر، در زیر غبار زمان به بوته فراموش سپرده خواهد شد و در نهایت امر، صرفنظر از اینکه حوادث ایران در چه مسیری هدایت شود، علاو بر خود ندا که زندگی اش از دست رفت، خانواده، بستگان و نزدیکان داغدیدۀ این دختر بیگناه، تنها بازندگان اصلی این میدان خواهند بود.

هفتم تیرماه ۱٣٨٨


June 29th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی